W miesiącach styczniu i lutym uczniowie klasy 1A i 1B
rozpoczęli naukę dodawania i odejmowania liczb w zakresie 20. Umiejętność
dodawania i odejmowania i odejmowania u dzieci kształtuje się przez wiele lat i
polega na przechodzeniu od konkretu do symboli. Aby przechodziło na wyższe
poziomy w rozwoju w zakresie liczenia musi mieć bardzo dużo doświadczeń. Małe
dziecko nie nauczy się liczyć poprzez obserwowanie tej czynności u innych.
Liczenie przedmiotów narysowanych na obrazkach też jest dla niego trudne. Najlepiej,
gdy ma możliwość dotykania i manipulowania przedmiotami – liczmanami. Po
opanowaniu tej umiejętności dziecko zaczyna doliczać, a następnie liczyć na
palcach i „w pamięci". Każde dziecko powinno tak długo liczyć na palcach,
jak długo potrzebuje. Pragniemy zaproponować kilka gir i zabaw matematycznych,
które oprócz walorów kształcących, mają także zalety wychowawcze. Niech te
zabawy będą dla dzieci źródłem radości, bo tylko wtedy będą chciały rozwiązywać
coraz trudniejsze i ambitniejsze problemy.
Cele:
- uczeń rozumie
pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym
- zapisuje liczby
cyframi do 20
- rozpoznaje
liczby do 100, liczy pełnymi dziesiątkami
- porównuje liczb,
stosuje znaki: > = <
- umie zapisywać
działania
- rozwiązuje zadania
tekstowe
- układa zadania
tekstowe do ilustracji i działań
Najbardziej skutecznymi sposobami nauki są metody praktycznego działania. Poprzez różnego rodzaju zabawy u uczniów mimowolnie uruchamiają się procesy myślenia operacyjnego, kombinacyjnego, analitycznego i syntetycznego.
Zabawa w sklep
Jedno dziecko wciela się w rolę sprzedawcy, który ma wystawione towary wraz z ich cenami. Drugie z dzieci przychodzi do sklepu aby kupić potrzebne produkty. Kupuje dwie, trzy lub cztery rzeczy lecz musi się zmieścić w kwocie 20 zł, ponieważ tylko tyle pieniędzy posiada. Sprzedający sumuje zakupiony towar i wydaje resztę, bądź nie. Klient upewnia się, że sprzedawca dobrze policzył kwotę do zapłaty i wydał należną resztę.
Zabawa z kostkami
Zadania tekstowe
- Basia znalazła 13 kasztanów. Kasi dała 6 kasztanów. Ile kasztanów zostało Basi ?
- Krysia kupił bibułę za 7 zł i dała 10 zł. Ile dostała reszty?
- W autobusie jechało 16 pasażerów. Na przystanku wysiadło 9 pasażerów, a wsiadło 7. Ile osób jest teraz w autobusie?
- Suma dwóch liczb równa się 16. Jeden ze składników tej sumy to liczba 6. Oblicz drugi składnik ?
- Zosia ma pełną skarbonkę drobnych monet. Obliczyła ich sumę - jest 14 złotych. Wymieniła te pieniądze u mamy na cztery monety. Jakie dostała monety? Napisz.
- Napisz różnicę liczb: 19 i 7 i ułóż według tej różnicy zadanie.
- Maciek kupił książkę za 5 zł i pióro
za 9 zł. Ile zł Maciek zapłacił za sprawunki?
Zadania sprawdzające umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
10 + .... = 16 5 +.... = 15 19 - .... = 10
10 + .... = 14 8 + ... = 18 17 - .... = 7
Było |
15 zł
|
17 zł
|
14 zł
|
20 zł
|
19 gr
|
16 gr
|
19 gr
|
Wydano |
13 zł
|
14 zł
|
11 zł
|
5 zł
|
14 gr
|
12 gr
|
15 gr
|
Zostało |
8 + 6 = ..... 11 – 6 = ..... 8 + 8 – 7 = .....
9 + 5 = ..... 12 - 4 = ..... 7 + 6 + 4 = .....
7 + 8 = ..... 12 - 7 =..... 13 – 4 + 9 = .....
Przykłady kart pracy Kosmicznego Klubu Matematycznego
A oto " Nieziemscy Matematycy " z klasy Ia