03 października 2014

MALI TROPICIELE NA START



Witamy w kolejnym roku realizowania innowacji "Odkrywamy tajemniczy świat matematyki". W klasie drugiej będziemy pracować pod hasłem "Mali tropiciele na start". Szczegółowy plan działań w roku szkolnym 2014/2015 przedstawia tabela.

ROK SZKOLNY 2014/15

„ MALI TROPICIELE NA START”

Obszar
tematyczny
Zakres treści matematycznych
Przewidywane efekty
Uczeń:
Termin
Biuro rzeczy znalezionych.
Określanie położenia przedmiotów
w przestrzeni i na kartce papieru.
1. Potrafi ustawić przedmiot zgodnie 
z podanymi warunkami.
2. Potrafi rozpoznać i nazwać przedmioty położone nietypowo.
IX
Klasyfikacja, porównywanie i
porządkowanie obiektów.
1.    Stosuje zapis zaobserwowanych zmian w układzie elementów i ich ilości z wykorzystaniem poznanych znaków matematycznych.
X
Wyprowadzenie kierunków od siebie
i innych (prawa i lewa strona, po prawej stronie, na lewo od)
1.      Określa prawą i lewą stronę drugiej osoby, stojącej tyłem
i przodem.
2.      Wyprowadza kierunki od innej osoby.
XI
Dostrzeganie regularności
i zjawiska symetrii
w otoczeniu i na rysunku
1.      Znajduje oś i symetrii na ilustracjach przedstawiających litery, owady, kwiaty, znaki drogowe, obrazy, budynki.
2.      Odnajduje obiekty niesymetryczne
XII
Na tropie zagubionych figur.
Rozpoznawanie figur geometrycznych
i tworzenie rytmów.
1.      Potrafi rozpoznać figury geometryczne położone nietypowo.
2.      Układa figury z patyczków, gumy do skakania oraz na geoplanie.

I
W krainie magicznych liczb
Pojęcie liczby i liczenie obiektów.
1.      Sprawnie liczy obiekty do 30, a w miarę możliwości indywidualnych bez ograniczania zakresu.
2.      Ilustruje położenie liczb na osi liczbowej
3.      Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym.
II
Poznawanie i stosowanie w praktyce działań.
1.      Rachuje w obrębie dodawania
i odejmowania na zbiorach zastępczych,
w miarę możliwości indywidualnych bez ograniczania dziecku zakresu liczbowego.
2.      Podaje iloczyny liczb w obrębie tabeli mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
3.      Radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania, odejmowania, mnożenia lub dzielenia.
4.      Wykonuje działania z okienkiem.
III
Analiza zgromadzonych dowodów.
Zadania tekstowe.
1.      Potrafi rozwiązać zadania złożone łańcuchowo.
2.      Uzupełnia dane w zadaniu.
3.   Umie rozwiązywać zadania tekstowe na porównywanie różnicowe.
4.   Potrafi zastosować
w rozwiązywaniu zadań proste równania z niewiadomą w postaci okienka
5.   Dobiera właściwe pytania do zadań.
6.    Wskazuje zbędne dane.
IV
Przenikliwi obserwatorzy.
Pomiar długości, ciężaru, płynów, czasu obliczenia pieniężne.
1.   Dokonuje prostych obliczeń dotyczących miar długości, ciężaru, obliczenia ilości płynów, obliczeń zegarowych, kalendarzowych.
2.     Potrafi odczytać i zapisać wybrane daty
3.    Zna zapis cyfrowy w systemie znaków rzymskich w zakresie I-XII.
4.   Wie, jak wykonać obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych.
V
Cudowna moc treningu.
Rozwijanie zdolności przewidywania
 i logicznego myślenia.
1. Potrafi odgadnąć regułę wg której napisano ciąg liczb, wzorów symboli.
2. Umie narysować, dopisać brakujący element całości.
3.      Tworzy magiczne kwadraty.
4. Umie złamać kod, zakodować własną informację.
5.  Dostrzega w jednym obrazku np. dwie postacie.
VI