02 marca 2014

DODAWANIE I ODEJMOWANIE LICZB W ZAKRESIE 20



W miesiącach styczniu i lutym uczniowie klasy 1A i 1B rozpoczęli naukę dodawania i odejmowania liczb w zakresie 20. Umiejętność dodawania i odejmowania i odejmowania u dzieci kształtuje się przez wiele lat i polega na przechodzeniu od konkretu do symboli. Aby przechodziło na wyższe poziomy w rozwoju w zakresie liczenia musi mieć bardzo dużo doświadczeń. Małe dziecko nie nauczy się liczyć poprzez obserwowanie tej czynności u innych. Liczenie przedmiotów narysowanych na obrazkach też jest dla niego trudne. Najlepiej, gdy ma możliwość dotykania i manipulowania przedmiotami – liczmanami.  Po opanowaniu tej umiejętności dziecko zaczyna doliczać, a następnie liczyć na palcach i „w pamięci". Każde dziecko powinno tak długo liczyć na palcach, jak długo potrzebuje. Pragniemy zaproponować kilka gir i zabaw matematycznych, które oprócz walorów kształcących, mają także zalety wychowawcze. Niech te zabawy będą dla dzieci źródłem radości, bo tylko wtedy będą chciały rozwiązywać coraz trudniejsze i ambitniejsze problemy.

Cele:
  • uczeń rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym
  • zapisuje liczby cyframi do 20
  • rozpoznaje liczby do 100, liczy pełnymi dziesiątkami
  • porównuje liczb, stosuje znaki: > = <
  • umie zapisywać działania
  • rozwiązuje zadania tekstowe
  • układa zadania tekstowe do ilustracji i działań
       

Najbardziej skutecznymi sposobami nauki są metody praktycznego działania. Poprzez różnego rodzaju zabawy u uczniów mimowolnie uruchamiają się procesy myślenia operacyjnego, kombinacyjnego, analitycznego i syntetycznego. 


  • Zabawa w sklep


    Jedno dziecko wciela się w rolę sprzedawcy, który ma wystawione towary wraz z ich cenami. Drugie z dzieci przychodzi do sklepu aby kupić potrzebne produkty. Kupuje dwie, trzy lub cztery rzeczy lecz musi się zmieścić w kwocie 20 zł, ponieważ tylko tyle pieniędzy posiada. Sprzedający sumuje zakupiony towar i wydaje resztę, bądź nie. Klient upewnia się, że sprzedawca dobrze policzył kwotę do zapłaty i wydał należną resztę.











  • Zabawa z kostkami

W zabawie bierze udział troje dzieci. Każde po kolei rzuca swoją kostką. Następnie liczby wyrzuconych oczek dodają do siebie, a działania zapisują w zeszycie. Następnie usuwają jedną kostkę i obliczają różnicę liczb. Na koniec porównują swoje obliczenia.
  • Zadania tekstowe



  1.    Basia znalazła 13 kasztanów. Kasi dała 6 kasztanów. Ile kasztanów zostało Basi ?
  2.     Krysia kupił bibułę za 7 zł i dała 10 zł. Ile dostała reszty?  
  3.     W autobusie jechało 16 pasażerów. Na przystanku wysiadło 9 pasażerów, a wsiadło 7. Ile osób jest teraz w autobusie? 
  4.  Suma dwóch liczb równa się 16. Jeden ze składników tej sumy to liczba 6. Oblicz drugi składnik ?
  5.   Zosia ma pełną skarbonkę drobnych monet. Obliczyła ich sumę - jest 14 złotych. Wymieniła te pieniądze u mamy na cztery monety. Jakie dostała monety? Napisz.  
  6. Napisz różnicę liczb: 19 i 7 i ułóż według tej różnicy zadanie. 
  7. Maciek kupił książkę za 5 zł i pióro za 9 zł. Ile zł Maciek zapłacił za sprawunki? 
      

  • Zadania sprawdzające umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego


10 + .... = 16         5 +.... = 15          19 - .... = 10

10 + .... = 14         8 + ... = 18           17 - .... = 7




Było

15 zł
17 zł
14 zł
20 zł
19 gr
16 gr
19 gr

Wydano

13 zł
14 zł
11 zł
5 zł
14 gr
12 gr
15 gr

Zostało











8 + 6 = .....      11 – 6 = .....        8 + 8 – 7 = .....

9 + 5 = .....      12 - 4 = .....         7 + 6 + 4 = .....

7 + 8 = .....      12 - 7 =.....          13 – 4 + 9 = .....





  • Przykłady kart pracy Kosmicznego Klubu Matematycznego








  • A oto " Nieziemscy Matematycy " z klasy Ia