23 czerwca 2016

ODKRYCIE TAJEMNICZEGO ŚWIATA MATEMATYKI



 Innowacja matematyczna" Odkrywamy tajemniczy świat matematyki" była realizowana w formie dodatkowych zajęć w latach 2013 - 2016. Uczestniczyli w nich wszyscy uczniowie

z obecnych klas trzecich. Głównymi celami innowacji było rozwijanie zainteresowań
i zdolności matematycznych uczniów klas I- III oraz budowanie i utrwalanie pozytywnego nastawienia do matematyki.
W innowacji szczególną uwagę zwrócono na rozbudzanie zainteresowań matematycznych poprzez gry i zabawy, dostrzeganie matematyki w różnych aspektach życia. Poprzez odpowiedni dobór zadań problemowych, gier, łamigłówek  stymulowano rozwój uzdolnień i postaw twórczych dzieci.  W czasie zajęć  wzmacniano pozytywne myślenie o matematyce, wyrabiano motywację do nauki, zwracano uwagę na kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacjach trudnych, wymagających wysiłku, Rozwijanie umiejętności matematycznych  w formie zabaw i gier pobudzało aktywność uczniów w codziennych zajęciach lekcyjnych, a rozwiązywanie zadań sprawiało im przyjemność i satysfakcję. Gry i zabawy matematyczne umożliwiły zdobywanie bezpośrednich doświadczeń w zakresie spostrzegania liczb, działań matematycznych i figur geometrycznych, pomagały w kształtowaniu pojęć matematycznych oraz umiejętności operowania nimi w sytuacjach zadaniowych. Uczniowie chętnie brali udział w różnych konkursach matematycznych organizowanych na terenie szkoły, w innych placówkach oraz w międzynarodowym konkursie " Kangur Matematyczny". Tworzyli różne gry planszowe, własne łamigłówki, układali treści zadań. Z przeprowadzonych rozmów z dziećmi wynikało, że zajęcia były ciekawe i pouczające. Uczniowie chętnie brali w nich udział. W czasie trwania innowacji uczniowie wzięli udział w zajęciach przygotowanych przez wykładowcę matematyki ze szkoły wyższej w Krakowie.
Wszystkie zadania z harmonogramu działań innowacji pedagogicznej zrealizowano zgodnie z wyznaczonym terminem, a oczekiwane efekty zostały osiągnięte. Podsumowaniem innowacji były zajęcia pokazowe dla grona pedagogicznego w I sem, roku szkolnego 2015 / 2016. Przeprowadzono także ankietę wśród rodziców, w której pozytywnie ocenili oni walory wdrożonych działań innowacyjnych.  Przeważająca większość z nich potwierdziła, że zajęcia przyczyniły się do rozwijania zainteresowań matematycznych dzieci oraz zwróciła uwagę na potrzebę prowadzenia takich zajęć.